Aanbod

Zwangerfit

Op zoek naar een leuke en gezonde zwangerschapscursus? Sinds 2010 heeft Sportcentrum Jan de Rooy ook een onderdeel toegevoegd gericht op zwangere dames of dames die net bevallen zijn genaamd ZwangerFit. De cursus is speciaal ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie en alleen speciaal opgeleide fysiotherapeuten mogen deze cursus geven. Binnen het sportcentrum wordt de cursus gegeven door ZwangerFit docente Chantal van Gestel.   Wat kan je verwachten van de cursus? Tijdens ZwangerFit komen zowel sport, theorie en ademhalingstechnieken aan bod en ga je aan de slag zodat je conditie behouden blijft. Daarnaast wordt er al vroeg in de zwangerschap preventief getraind met speciale aandacht voor rug- buik en bekkenbodemspieren. Hierdoor wordt de kans op klachten en fysieke ongemakken verminderd. De lessen worden gegeven in onze vernieuwde Funxtion Zone. In deze speciale ruimte in onze club geeft Chantal elke week een wisselend circuit, dat is afgestemd op de dames die op dat moment in de groep zitten.  Binnen de theorielessen krijg je een goed beeld van de zwangerschap en wordt je voobereid op de bevalling. Één van de theorielessen is tevens een partnerles. Anniek Masman - Rijen "Het fijne van ZwangerFit is dat je actief samen bezig bent en tijdens het sporten ervaringen uit kunt wisselen. Dit ervaar ik als superleuk!"  Chantal, ZwangerFit docente “Het is tijdens de zwangerschap juist goed om in beweging te blijven of te komen. Het is alleen noodzaak om de training aan te passen aan de veranderingen in je lichaam!. Ik weet zeker, dat dit voor veel vrouwen een uitkomst is!”

Pilates

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coordinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterken en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen.   Wat is Pilates   rondlegger van de pilates is Joseph Pilates, als kind leed hij aan astma, reuma en had hij een zwak beendergestel. Hij deed er echter alles aan om zijn fysieke tekortkomingen te compenseren. Hij verdiepte zich in verschillende trainingsvormen en bestudeerde oosterse meditatievormen. Wat hij leerde paste hij op zichzelf toe en hield een logboek bij van zijn bevindingen. Op zijn 14e was hij een geoefend duiker, gymnast en skiër.  Hij geloofde heilig in de gezonde geest in een gezond lichaam. In de eerste wereld oorlog werd hij in Engeland gevangen gezet, maar desondanks bleef zijn enthousiasme voor 'sport als medicijn': hij ging gewoon aan de slag met de patiënten in de ziekenboeg.  En hielp hen door middel vam spieroefeningen hun herstel bevorderen. Hiermee is de Pilatesmerhode geboren; en wat bleek veel patiënten die aan zijn zorg werden toevertrouwden, overleefden een dodelijke griepepidemie.   Uiteindelijk is na verschillende onderzoeken de pilates verder geperfectioneerd en is hieruit perfect pilates ontstaan. Dit zijn verschillende korte oefenseries waarmee de rompstabiliteit en met elkaar in keten werkende spierengroepen worden getraind. Wanneer je bijvoorbeeld iets van een hoge plank wilt pakken met je rechterarm, gebruik je naast de spieren in die arm ook je; - schouder- en rugspieren aan de rechterkant  - onderrug-, bil- en beenspieren aan de linkerkant. Dit zijn spieren in een zgn. 'strekketen'  Deze keten wordt geoefend en versterkt met oefenseries zoals de zwemmer. Waarbij je op de buik ligt en afzonderlijk de uitgestrekte armen en benen afzonderlijk beweegt.   Dit is zomaar 1 voorbeeld van de verschillende ketenoefeningen die voorbijkomen.   Daarnaast wordt er veel aandacht besteed stabiliseren en mobiliseren van de wervelkolom. Het stretchen van spieren, zodat er ook meer ruimte mag ontstaan in bijvoorbeeld het bekken gebied, waardoor onder andere rugklachten kunnen worden voorkomen of vermindert.   Pilates is een les inspanning door ontspanning.   Hoe dan ook pilates is een hele fijne aanvulling naast andere fysieke lessen of misschien zelf je sportprestaties te verbeteren.   Kom gewoon meedoen en ervaar zelf wat het voor je lijf kan doen. Lekker op je blote of kousen voeten en een handdoek